Staje się jasne, że chociaż opakowanie było (słusznie) badane od dłuższego czasu, jego cel w zakresie higieny pozostaje bez zmian.

Staje się jasne, że chociaż opakowanie było (słusznie) badane od dłuższego czasu, jego cel w zakresie higieny pozostaje bez zmian.

Teraz bardziej niż kiedykolwiek przypomina nam się znaczenie bezpieczeństwa żywnościowego. Na całym świecie konsumenci przygotowują się na zagrożenie Korona wirusem, a w wielu miejscach doszło już do paniki. Obrazem, który można zobaczyć w wielu miejscach, są puste półki w częściach z owocami i warzywami – wszystko, co pozostaje, to niezapakowane produkty.

Oprócz higieny istnieją jeszcze trzy główne cele pakowania świeżych produktów: wydłużony okres trwałości (a tym samym mniej marnotrawstwa żywności), wygoda oraz marketing. Istnieje potrzeba bardziej zróżnicowanego spojrzenia na opakowanie.

„Obecny problem z wirusem Corona nie jest pierwszym przypadkiem, w którym użyteczność opakowania jest ponownie doceniana. Na przykład, w USA jest on stosowany do powstrzymywania bakterii E. coli z dala od produktu. Produkty są bezpośrednio pakowane po zbiorze co wyeliminowało możliwość bezpośredniego dotyku produktu w łańcuchu dostaw. Utrzymuje to konsumentów w zdrowiu, ale także zwiększa identyfikowalność w przypadku problemów z zanieczyszczeniem lub chorobami ”, komentuje Rick Briston z Redpack Packaging Machinery. „Mimo to, nawet teraz, nie wszystkie produkty muszą być pakowane. Jeżeli skórki zewnętrzne produktu są niejadalne, istnieje wtedy już dodatkowa warstwa ochronna. Musimy znaleźć wypośrodkowanie”.

Punkt wyjścia do znalezienia rozsądnego rozwiązania różni się w zależności od rynku: „W Wielkiej Brytanii już od dłuższego czasu pakowane są produkty niż na przykład w Europie. Obecnie niektóre rynki próbują odejść od opakowań w ogóle i szukają alternatywnych materiałów ”. Rick zachęca do tego ruchu, ma jednak nadzieję na zróżnicowane spojrzenie na opakowanie.

Powody, dla których istnieją opakowania, są nadal aktualne, a warunki te raczej nie znikną. Detaliści próbowali trzymać owoce i warzywa luzem, ale było to odebrane brak akceptacji ze strony konsumentów i niekorzystnym okresem przydatności do spożycia. Konieczne jest położenie większego nacisku na redukcję plastiku i na to, w jaki sposób możemy uczynić opakowania plastikowe bardziej zrównoważonymi, poprzez poprawę recyklingu. Jak zamierzamy właściwie wdrażać strategie recyklingu w przyszłości?

Kontynuuje: „Plastik ma wiele zalet, prawdziwe pytanie musi dotyczyć tego, jak sobie z nim poradzimy po tym, jak go użyjemy a nie stworzyć sobie więcej problemów na dłuższą metę z alternatywnymi materiałami”.

W przyszłości Rick ma nadzieję, że rząd bardziej zaangażuje się w kwestie recyklingu – a i także w zdrowie publiczne: „Rządy mają obowiązek chronić środowisko, w którym żyjemy, ale także zdrowie publiczne. Mam nadzieję na programy, które uwzględnią zalety tworzywa sztucznego pod względem masy, śladu węglowego, zużycia wody, recyklingu i higieny. Plastik jest jednym z najbardziej przydatnych wynalazków ludzkości, ale musimy być w stanie wykorzystać jego potencjał w pełni. Jeśli pozbędziemy się plastiku, co właściwie zrobimy dla środowisku, jeśli chodzi o ślad węglowy, zarówno poprzez tworzenie marnotrawstwa żywności, jak i stosowanie alternatywnych opakowań? ”

Uważa, że ​​konsumenci są wprowadzani w błąd przez marketing: „Ostatecznie konsument musi być lepiej edukowany na temat wpływu pozbywania się plastikowych opakowań i odejść od jednostronnej historii śmieci. Istnieją pewne „alternatywy ”, które ostatecznie tworzą sytuacje gorszą. Jednym z przykładów są papierowe słomki używane przez duży łańcuch fast foodów: wyglądają przyjazne dla środowiska, ale zastosowany na nich klej, uniemożliwia ich recykling ”.

„Nie ma czegoś takiego jak idealna odpowiedź, żadne opakowanie nie zaznaczy wszystkich pudeł, ale możemy dążyć do uzyskania lepszego celu. Musimy wymyśleć, co zrobić z plastikami na wysypiskach śmieci. I musimy określić się, czego jesteśmy gotowi się pozbyć – jakie są kompromisy, których jesteśmy skłonni dokonać?

Artykuł opublikowany w Fresh Plaza przez Luisa Heim